Bijzondere momenten
Neem die ene jongen die anderhalf jaar geleden de klas nog geregeld verdrietig en boos verliet en 'op slot ging'. Met name bij rekenen kon hij uitleg niet accepteren en blokkeerde steeds.
“Logisch”, zegt John nu. “Voor iemand die gericht is op het cognitieve, kan iets nieuws aanvangen heel bedreigend zijn. Iets niet weten, betekent dat je even geen controle hebt. Dat levert leerangst op: de angst om het niet te weten. Deze jongen had zelf al veel uitgedacht en als je daar als leerkracht aan voorbijgaat, voelt hij zich niet gerespecteerd. Vanuit de zelfbepaaldheid die een kind met autisme eigen is, maakt dat het leren moeilijk.”
John zette zijn “eigen wil om te onderwijzen” opzij en ging het gesprek aan. Eerst voorzichtig en mondjesmaat. “Deze jongen verwachtte geen luisterende houding meer. In het onderwijs zijn we immers zo gewend aan instructie geven en veel minder aan luisteren. Geleidelijk aan ontdooide hij en begon mij te vertellen hoe hij dat deed, bij rekenen. Daar kon ik, in kleine stapjes, op aansluiten. Zo ging hij uiteindelijk weer op ‘aan’ en is weer gaan leren.”