Naar aanleiding van de laatste wetgeving (Wet versterking ouders en leerlingen), opmerkingen van de inspectie en eisen van het samenwerkingsverband is het ontwikkelingsperspectief (OPP) van onze school aangepast.
Op dit moment bestaat het uit twee delen: een dossierdeel en een handelingsgericht deel. Samen vormen ze een compleet ontwikkelingsperspectief.
In het eerste deel vindt u een uittreksel van het schooldossier en een overzicht van eventuele externe hulpverlening en therapie. Ook worden de wensen van de ouders en leerling hierop aan het begin van het schooljaar genoteerd. Dat laatste is nieuw en heeft te maken met het wettelijke hoorrecht van de leerling.
Het een wettelijke verplichting om bij de start op Focus een uitstroomprognose te geven. Dit is in eerste instantie altijd ‘vervolgonderwijs’. Vanaf groep 5 zal dat steeds specifieker worden omschreven.
In het tweede deel, het handelingsdeel, wordt duidelijk gemaakt hoe het aanbod van de leerling wordt vormgegeven en welke specifieke onderwijsbehoeften er zijn om tot leren te komen en om sociaal stevig in de maatschappij te kunnen staan. Is dit een basisaanbod, of moet er meer verdiept, verbreed of herhaald worden?
Het dossierdeel zal als dat nodig is aangevuld worden, het handelingsdeel wordt elka half jaar aangevuld en aangepast. Bij de oudergesprekken worden beide delen met de ouders doorgenomen.
Ouders hebben instemmingsrecht voor het handelingsgedeelte en tekenen hier ook voor. Bent u het met de inhoud niet eens, dan tekent u onder protest en zal iemand van het zorgteam contact opnemen om over het aanbod in de groep in gesprek te gaan.
De leerling schrijft, zodra dat kan, ook de naam onder het ontwikkelingsperspectief (handelingsdeel).
Bij de oudergesprekken van juni 2025 zullen de eerste OPP's nieuwe stijl gebruikt gaan worden.